Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Förvaring och transport av båt upp och ner, fördelar med Almas konceptet

TRAILER där båten transporteras och lagras upp och ner. Trailern fungerar också som släpvagn, antingen utan båt eller med den som kåpa.

Utrustning och motor förvaras säkert och tryggt under båten.

Trygg i trafiken - möjliggör mindre svängradier, säker fastsättning av båt och motor på släpvagn.

Förlängd båtsäsong - båten kan sjösättas i grunt vatten och även i tunn is med fören alltid utåt.

Längre livslängd för utrustning samt båt- och släpvagnsdelar - delar som normalt utsätts för vatten orsakande skada eller service, t.ex. glödlampor och hjullager, förblir torra då vagnen inte blöts i samband med sjösättning av båt.

Integrerad Almas släpvagnslås.

Behändig service och rengöring av båt, t.ex. är rengöring av både utsida och insida av båt mycket effektivt – därav också minskat behov av att använda anti-fouling mål.

Motorn kan installeras för hand på akterspegel, eller helst på en separat Almas motorställning - denna motorställning möjliggör fast montering av motor.

Många fördelar med att installera motor på separat ställning- till exempel minskar bränsleförbrukningen och utrymmet i båten ökar.

Almas vändapparat kan anslutas också till vissa typer av pontonbryggor.

Mångsidig användning av släpvagn - vändapparaten kan användas för att lyfta andra tunga laster på vagnen.

Vagnkåpa (dvs. båten) är lätt att ta av och sätta på för att öka transportkapacitet.

För aktiv bruk till exempel på sommarstugor, friluftsaktiviteter, sportfiskare, trånga urbana parkeringsplatser o.s.v.

 

Släpvagnens och båtens tekniska detaljer

Almas 38P, enaxlad lätt släpvagn utan bromsar (O1).
Varmförzinkad stålbjäklag samt vändapparat.

Längd                                       4,4m
Bredd                                       1,9m
Vikt                                           ~230kg
Största tillåtna totalmassa        825kg
Flakets dimensioner                 3,8*1,3m

Pris från 4500€ 

Penguin 38 båt

Längd                                       3,8 m
Bredd                                       1,4 m
Bärbarhet                                 3 person/325 kg
Vikt                                          av. 85 kg
CE-märkt
Rekommenderad motor Mercury 5-10 hk, kort rigg

Prisexempel: Almas 38P, Penguin 38, Mercury F6MH = 7500€


 

Om oss

 

Utveckling av båt-släpvagn kombination började av egna behov på sommarstugan i Korpo. Till intresserna där har alltid hört båtliv och fiske. Samtidigt har utmaningarna bl.a. med vinterförvar av båt blivit bekanta. När jag märkte att min far inte längre orkade vända båten, tänkte jag att det borde finnas någon apparat för ändamålet.

 

Nu har denna idé, som uppstod från praktiskt behov, gått från design- och utvecklingsfas, till färdig produkt. Och bäst av allt, släpvagnen har nu ”skräddarsytts” till en klassiker från grannön, Penguin-båten som tillverkas i Nagu. Penguin (tidigare Lill-Flipper) är en 3,8 meter lång katamaran i glasfiber. Tack vare design, beter sig båten stadigt och effektivt även med en liten motor. Nästan 10 000 Penguin / Lill-Flipper båtar har redan tillverkats. Almas Solutions Oy har ingått ett samarbetsavtal med båttillverkaren (Fibresin Oy, Nagu) och Almas38P lanseras nu som den första färdiga produkten. Enkom båt kan fortfarande beställas direkt från Fibresin, medan kombinationen (båt, släpvagn med vändapparat, och om så önskas Mercury utombordare) kan beställas från Almas Solutions. Nästa, en något större modell, planeras redan.

 

Det råder inget tvivel om att båt ska förvaras rätt, småbåtar helst upp och ner, skyddade bl.a. från snö och is. Ännu bättre om båten också transporteras upp och ner. Detta minskar behov av underhåll samt underlättar det. Båtsäsongen förlängs och båten används även på vintern som släpvagnskåpa. Detta unika koncept är det första och enda i sitt slag. Baserat på hållfastighetsanalyser och lämplighetsstudier, är lösningen lämplig för båtar upp till 5–5,5 meter. Framtidsvisionen är att integrera vändapparaten utöver trailern, t.ex. till betongpontonbrygga och så kallade båtslip.

 

Lösningen är patenterad i Finland, Europa och USA.

 

 

 


 

 

Är du intresserad av vår produkt eller samarbete? Ta kontakt!

Fields marked with * are required.